01:52 Опис педагогічного досвіду |
Опис педагогічного досвіду з розв’язання проблеми«Формування творчої особистості на уроках української мови та літератури. Виховання учнів засобами народознавства».
Одним із важливих завдань сучасної школи є розвиток сприятливих умов для утвердження атмосфери творчості. багатогранного розвитку особистості, її обдарованості. Завдання виховання людей з високим творчим потенціалом постає не тільки як актуальна проблема сучасної педагогічної науки та практики, а і як соціальна необхідність. Сьогодні залишаються актуальними дидактичні заповіді В. Сухомлинського. У книзі «Сто порад вчителю» він писав: «Немає абстрактного учня. Мистецтво й майстерність навчання й виховання полягає в тому, щоб розкривати сили та можливості кожної дитини, дати їм радість успіху в розумовій праці…» А тому я як учитель- словесник намагаюся допомогти кожному учневі знайти себе в житті, пробудити чи розвинути в дитині те творче зернятко, яке є в кожному, закладене там природою. Під час вивчення української мови та літератури я ставлю основну мету: Створення оптимальних умов для розвитку творчих здібностей дітей на уроках української мови та літератури; створення атмосфери взаємодії з учнями. Кожна дитина- особистість. Як учитель-філолог намагаюся зробити цю особистість творчою. А тому на кожному уроці української мови та літератури постійно практикую завдання творчого характеру. Поважаю думки учнів, сприяю розвитку творчих здібностей кожної дитини. Значну увагу приділяю індивідуальні роботі з учнями. Буває, дитині важко відповісти на запитання, відповідь її неповна. Значить, використовую індивідуальний підхід до учня. Тоді залучаю до роботи і всіх учнів : -Діти, потребується допомога вашому товаришеві. -А як би ви діти поступили в даному випадку? -А в кого інші думки? Таким чином, колективна робота з учнями сприяє активізації творчого мислення кожного на уроці. Основні види робіт , що сприяють розвитку творчих здібностей учнів , я використовую у своїй роботі: -усні та письмові твори- описи, твори-роздуми,, твори-оповідання,. твори-розповіді,, твори-мініатюри. -усні презентації -заочні мандрівки -диспути -усні висловлювання -відповіді на запитання творчого характеру -запитання проблемного характеру -Ігрові завдання, ситуативні завдання -пошуково-дослідницькі роботи, -творчі презентації Роботу з розвитку творчих здібностей учнів тісно пов’язую з виховною метою, якою пронизаний увесь урок. Отож, діти вчаться й виховуються на народних традиціях. Практикую проведення творчих робіт народознавчого змісту: «Моє рідне село», «Мої улюблені квіти», «Мій славний родовід», «Хліб-наше багатство», «Світ мого дитинства» , « Пісня славить моє село». Вони збагачують мислення учнів , розширюють їхній кругозір, формують високу духовність. Перед написанням на уроці певної творчої роботи даю учням домашнє випереджувальне завдання. Адже щоб написати творчу роботу. Потрібно оперувати знаннями з певної теми. Тут діти залучають і батьків, і бабусь допомогти. Творчі роботи краєзнавчого змісту сприяють вивченню учнями історії рідного краю, виробляють прагнення продовжити славні традиції своїх батьків, свого родоводу. Під час вивчення поезій на уроках української літератури часто практикую етап «Я- юний поет». Під час вивчення поезії Лесі Українки «Зоряне небо» мої учні поринули у творчість. Подаю останні слова рядків, а решту- творять діти. Скільки учнів- стільки й думок. Варіанти творчих завдань учнів: З’явився місяць угорі, Схилився до ясної зорі. Чаруюча ця мить, Коли навколо все спить.
Як чудово угорі, Бачу сяйво ясної зорі А довкола все спить, Неповторна ця мить.
Заблукався місяць угорі, Завітав у гості до зорі. А кругом усе вже спить, Традиційним стало проведення літературного вечора «Паростки юної поезії». де діти захоплюють своєю творчістю .У своїх творах учні відтворюють своє бачення довколишнього світу і реалій життя. Вивчивши поезію Павла Тичини «Гаї шумлять», учні пишуть творчу роботу «Опис лісу»( весняного, зимового, осіннього, літнього). Проводиться попередня робота: 1.Робота з поезією Тичини «А я у гай ходила»(із повторення) 2.Бесіда: 1.Чи бували ви у лісах? 2.У яку пору року? 3.Опишіть ліс. Зорові, слухові образи. Далі проводиться усна презентація улюбленої пори року учнів. Діти охоче відстоюють свої думки, представляючи свою улюблену пору року найкращою. А потім виконується творче завдання. Знайомлячи п’ятикласників з гірким дитинством Тараса Шевченка (за твором С.Васильченка « У бур’янах») проводжу на уроці усний твір-розповідь «Світ мого дитинства». Для кожної дитини (з учнівських творів) він постає в яскравих барвах , сповнений щасливих і радісних днів у школі, у своїй родині. У 9 класі під час вивчення твору І.Котляревського «Наталка Полтавка» постійно проводжу диспут «Сучасна дівчина. Яка вона?».Відповіді різні. Мало уваги приділяється учнями культурі поведінки сучасних дівчат.А тому проводиться узагальнююча виховна бесіда. Важливим засобом формування творчого потенціалу особистості учня є проектна технологія, що лежить в основі моєї педагогічної діяльності й на уроках, і в позакласній роботі. Дослідницький груповий проект « Мова - духовне багатство народу» сприяв розвитку захоплення дітей рідною мовою, спонукав учнів глибше вивчати українську мову. Велика робота проведена учнями в позакласний час. Чітко усвідомлена мета, завдання проекту : глибше усвідомлення ролі рідної мови в суспільстві, розкриття краси й багатства української мови, дослідження функцій мови, вивчення правил мовленнєвого етикету Основні форми роботи під час виконання завдань проекту: - консультації вчителя, - спілкування в групах, - робота із словниками, - опрацювання літератури, - використання власного досвіду, - презентація проекту, - захист проекту - оцінка даного проекту Підготовча робота до виконання творчого проекту сприяла більш глибокому усвідомленню значимості поставленого завдання. Таким чином, освітні проектні технології сприяють зростанню інтелектуального, культурного, духовно - морального потенціалу особистості. Інтерактивна робота на уроках на уроках української мови та літератури збільшує пізнавальну самостійність учнів, мотивує потребу самовдосконалення. Інтерактивні методи навчання спрямовані на розвиток в учнів самостійного творчого мислення , розвиток пізнавальних інтересів. В основному, групові технології я використовую під час виконання практичних завдань, при підготовці презентацій, у процесі вивчення та повторення змісту уроку. Під час повторення в 11 класі теми «Стилі, типи і жанри мовлення» організовую роботу в групах , використовуючи краєзнавчі матеріали.. 1 група: скласти текст у художньому стилі Ключові словосполучення: Співає блакитний ранок, Хліборобська доля молода, Золоте море пшениці, Хліборобський смолянський край , Хліборобському роду нема переводу Цитата: Цілую хліб гарячий на столі, Що пахне сонцем і вітрами, Натрудженими хліборобськими руками 2 група- побудувати текст публіцистичного стилю Ключові слова: екологія, забруднення ставка, вирублені ялини, сільські сміттєвища, екологічні суботники, 3 група- скласти зв’язний текст у розмовному стилі у формі діалогу Ключові слова: досвітки, рушники, вечорниці, пісні, Домашнє завдання: скласти письмову роботу в науковому стилі. Тип мовлення- розповідь екскурсовода в музеї Ключові слова: плуг, жорна, серп, борона, леміш Час зобов’язує нас, педагогів, шукати такі форми й методи уроку, які б захопили, принесли радість і задоволення учням. Адже інтерес до навчання сприяє ширшому застосуванню ефективних методів та прийомів засвоєння учнями нових знань та формування в них творчих здібностей. Я як учитель-філолог, що багато працює над розвитком творчих здібностей учнів, намагаюся щодня зацікавити учнів, організувати ефективну, творчу роботу з дітьми, щоб сприяє розвитку їхніх творчих здібностей. |
|
|
| Всього коментарів: 0 | |